Tarikh : 30 Oktober 2012
Hari : Selasa
Masa : 8.40 – 9.10 pagi
Bilangan murid :
21 orang
Mata pelajaran : Bahasa Melayu Tahun 6
Tema : Sekolahku
Tajuk : Gotong-royong Kebersihan Sekolah.
Objektif : Pada akhir pengajaran, murid dapat :
i.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima aktiviti yang
terdapat dalam gambar.
ii.
Membina lima ayat yang lengkap berpandukan gambar.
Pengetahuan sedia ada : Murid lazim dengan rutin harian
membersihkan kelas
mengikut jadual tugasan.
Bahan bantu mengajar : Komputer, LCD, kertas sampah, lembaran
kerja.
Nilai : Kebersihan, kerjasama, kekemasan.
Kemahiran :
Mendengar dan Bertutur
1.2 Aras 2 (ii) Memberikan
penjelasan terhadap jawapan yang diberikan.
Membaca
5.1 Aras 1 (ii)
Memahami perkataan, rangkai kata dan ayat yang dibaca.
Menulis
8.1
Aras 1 (i) Menulis pelbagai jenis ayat.
Langkah / Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Bahan Bantu Mengajar
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(3 minit)
|
1.
Tajuk pelajaran Kebersihan Sekolah.
2.
Penerapan nilai :
Kebersihan,
kemas
3.Suasana
yang selesa penting ketika belajar (pemahaman konsep).
|
Guru
mengutip sampah di dalam kelas lalu dibuang ke dalam bakul
sampah.
Guru
meminta murid mengutip sampah di atas lantai dan dibuang ke dalam bakul
sampah.
Guru
mengaitkan tindakan murid dan kebersihan kelas dengan isi pelajaran.
|
Murid
membuang sampah ke dalam bakul sampah.
|
Kertas
sampah.
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Gambar
aktiviti gotong-royong membersih dan mengindahkan kawasan sekolah.
Isi
pelajaran mirip soalan BM Penulisan
UPSR iaitu Bahagian A (10 markah)
|
Guru
menayangkan slide power point.
Guru
menanyakan soalan.
1.
Gambar berkaitan dengan apa?
2.
Berapakah markah yang diperuntukkan bagi Bahagian A Penulisan?
Murid
diminta membuat tandaan pada gambar.
Guru
meminta murid menulis aktivit-aktiviti yang terdapat dalam gambar.
|
Murid
menjawab spontan.
Murid
membulatkan
aktiviti-aktiviti
yang terdapat dalam gambar pada skrin.
Murid
menulis kata kerja berpandukan gambar yang dibulatkan.
Murid
menyebut tujuh aktiviti bagi gambar yang
dibulatkan.
|
Komputer,
LCD
|
Langkah 2
(14 minit)
|
1.
Kata kerja (aktiviti)
1.1 Menyapu
1.2
Membersihkan
1.3
Mencampak,
mencampak,
menabur,
memberi.
1.4
Mengangkat.
1.5 Mengecat.
1.6 Mencuci,
mengelap.
1.7 Mencabut.
2. Tanda bacaan.
2.1 Noktah.
2.2 Huruf
sepatutnya kecil di tengah ayat.
3.
Kata hubung
3.1 ‘dan’
|
Guru
meminta murid membina ayat.
Guru
meminta murid membacakan hasil
perbincangan
kumpulan.
Guru
membimbing murid dan membetulkan kesalahan tatabahasa yang
terdapat
dalam ayat
|
Aktiviti
kumpulan :
Setiap
kumpulan membina ayat.
Wakil
kumpulan akan menulis satu ayat tentang aktiviti di papan putih.
Murid
membacakan ayat.
Murid
menyatakan kesalahan tatabahasa yang terdapat dalam ayat.
|
Komputer,
LCD
Papan putih
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Membina
lima ayat gramatis.
Contoh
:
1.
Husna menyapu daun-daun kering
yang bertaburan di tepi kolam agar halaman kelas kelihatan bersih.
2.
Kelihatan dua orang murid sedang mengangkat
tong sampah untuk dibuang ke tempat pembuangan sampah.
3.
Khadijah sedang mengelap cermin
kelas yang berhabuk dengan menggunakan sehelai kain bersih.
4.Ihsan
pula sedang membersihkan longkang
supaya air boleh mengalir dengan lancar.
5.
Iman pula sedang mengecat dinding
kelas agar dinding
kelas
kelihatan cantik dan ceria.
|
Guru
mengedarkan lembaran kerja.
Guru
meminta murid membina lima ayat gramatis di dalam lembaran kerja.
|
Murid
menulis lima ayat di dalam lembaran
kerja.
|
Lembaran
kerja.
|
Penutup
(3 minit)
|
Penerapan
nilai murni murni :
Kerjasama,
kekemasan dan semangat berpasukan.
|
Guru
meminta murid berdiri di hadapan dan belakang kelas untuk melihat susun atur
kerusi
dan
meja.
Guru
menunjukkan tentang susunan meja yang tidak teratur dan teknik menyusun
dengan betul.
Guru
meminta murid menyusun meja supaya kelihatan teratur.
Guru
menerangkan tentang kepentingan membersihkan kelas dan mematuhi jadual
tugasan.
|
Murid bergerak ke hadapan dan ke belakang kelas
untuk melihat susun atur kerusi dan meja.
Murid menyusun atur meja.
|
Kerusi
dan meja kelas.
|
Refleksi :
Tahniah. Satu paparan blog yang menarik.Halalkan untuk saya berkongsi ilmu. Teruskan usaha semoga ilmu yang dipaparkan diberkati didunia dan akhirat.
BalasPadamTERIMA KASIH
BalasPadam